- Å lære er å oppdage -

Prinsipper og praktiske arbeidsmåter i konfluent pedagogikk,
av Nils Magnar Grendstad.

Sammen på pedagogisk nettverk skal flere studenter som jobber med denne boken utveksle tanker og oppleverlser etter å ha arbeidet med prinsippene i boka.

mandag 12. november 2007

Hjelpetiltak

  • Åpne fortrolige samtaler, gjerne i grupper med andre som også har innestengte følelser => gir fellesskap - økt selvfølelse - trygghet - omsorg - reaksjoner
  • Behov for en god lytter som ikke dømmer - tar over ansvaret - stiller "diagnoser".

Å kjenne sine følelser og sette ord på dem virker positivt inn på:

  1. Læringsprosessen => dypere forståelse - stoffet får større overføringsverdi.
  2. Mentalhygienisk arbeid => stengte følelser skaper spenning og uro i organismen - å lette på trykket skaper: harmoni - trygghet - ro - selvtillit.
  3. Mellommenneskelige forhold => å dele følelsesmesige opplevelser gir forståelse - skjule følelser gir en utrygghet - påtatt maske - avstand.
  4. Personer som har negative følelser for hverandre må "gå tilbake" å rydde opp.
  5. Er man selv i disharmoni er det vansklig å hjelpe andre => resulterer ofte i "falsk" trøst.
  6. Hvordan vi oppfatter omverden => enklest er det å unngå å se ting som vekker uehagelige/anstrengende følelser i en selv.
  7. Mening i liv og arbeid => man kan vite at det man gjør er riktig, bra og meningsfylt - men en må også FØLE dette for at det skal bli det.

Ingen kommentarer: